لینک مایکروویو

لینک مایکروویو یک سیستم ارتباطی است که از امواج رادیویی در محدوده فرکانس مایکروویو(فرکانس معتبر و مشخص شده) برای انتقال اطلاعات، بین دو مکان ثابت(روی زمین)، استفاده می کند. امروزه لینک مایکروویو برای بسیاری از انواع ارتباطات امری ضروری محسوب می‌شود و بر طیف وسیعی از صنایع مختلف تأثیرگذار است.

شرکت‌های ارائه دهنده مایکروویو، از لینک مایکروویو برای ارسال اطلاعات به محل گیرنده، که ممکن است مایل‌ها دورتر باشد، استفاده می‌کنند. ارائه دهندگان خدمات اینترنت بی سیم مانند ایران مایکروویو، از لینک مایکروویو برای دسترسی به اینترنت پرسرعت و بدون نیاز به اتصال کابلی به سازمان‌ها و مشتریان مختلف، استفاده می کنند.

شرکت‌های مخابرات، تمامی تماس‌ها را بین مراکز سوئیچینگ و از طریق لینک‌های مایکروویو انتقال می‌دهند و امروزه تا حد زیادی(به دلایل مزایای مختلف آن)، با کابل‌های فیبر نوری جایگزین شده‌اند.

پهنای باند بالای لینک مایکروویو، یکی از دلایلی که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و این یعنی، حجم زیادی از اطلاعات، با سرعت بالا منتقل می‌شوند. یکی دیگر از کیفیت های مهم لینک مایکروویو این است که نصب لینک مایکروویو اغلب سریعتر و کم هزینه تر از انواع اتصال کابلی است. بنابراین، تا زمانی که فاصله ای که باید در آن قرار گیرد در محدوده عملیاتی تجهیزات باشد و مسیر مستقیمی (یعنی بدون مانع محکم) بین مکان ها وجود داشته باشد، آنها را تقریباً در همه جا می‌توان مورد استفاده قرار داد.

امواج مایکروویو در مقابل باران، مه و برف، مقاوم هستند و شرایط جوی بد، سرعت انتقال را پایین نمی‌آورد.

یک لینک مایکروویو ساده یک طرفه، شامل چهار عنصر اصلی است: فرستنده، گیرنده، خطوط انتقال و آنتن. این اجزا اساسی در هر سیستم ارتباطات رادیویی(از جمله تلفن‌های همراه، رادیوهای دو طرفه، شبکه‌های بی سیم و …)، وجود دارند.

در یک لینک مایکروویو، فرستنده یک سیگنال مایکروویو تولید می کند که اطلاعاتی را که قرار است منتقل شود، را بر روی خود حمل می کند. این اطلاعات(ورودی)، می تواند هر چیزی که از طریق وسایل الکترونیکی ارسال می‌شوند(مانند تماس تلفنی، برنامه های تلویزیونی یا رادیویی، متن، تصاویر متحرک یا ثابت، صفحات وب یا ترکیبی از آنها)، باشد. پس ما با طیف بسیار وسیعی از انواع تجهیزات، روبرو هستیم.

در انتهای لینک مایکروویو، بخش نهایی گیرنده قرار دارد. در این بخش، اطلاعات سیگنال مایکروویو استخراج شده و به شکل اصلی، در دسترس قرار می گیرد. برای انجام این کار، گیرنده، سیگنال را تغییر شکل می‌دهد تا اطلاعات را از فرکانس مایکروویو(که حامل آن است)، جدا کند. گیرنده باید قادر به تشخیص مقادیر بسیار کمی از فرکانس مایکروویو باشد، زیرا در بسیاری از موارد سیگنال‌ها در طول مسیر، قدرت زیادی را از دست می دهد.

کل این فرآیندها با سرعت بسیار زیاد(نزدیک به نور)،انجام می شود، بنابراین سرعت انتقال(حتی در فواصل طولانی)، تقریباً آنی است. با تمام این مزایا بطور قطع، لینک مایکروویو مطمئناً بخش مهم زیرساخت‌های ارتباطی جهان در سال‌های آینده خواهند بود.

آنتن مایکروویو

آنتن های مورد استفاده در لینک‌های مایکروویو بسیار جهت‌دار هستند. یعنی فرکانس ارسال شده را به شدت متمرکز می کنند و فرکانس را عموماً از یک جهت خاص دریافت می کنند. این موضوع در تضاد با آنتن های مورد استفاده در بسیاری از سیستم های ارتباطی دیگر(مانند پخش)، است. این ویژگی آنتن مایکروویو با هدایت کردن فرکانس فرستنده(در صورت نیاز)، به سمت گیرنده و با متمرکز کردن سیگنال دریافتی، امکان برقراری ارتباط در فواصل طولانی را با استفاده از فرکانس پایین، فراهم می کند.

از آنجایی که امواج مایکروویو اساساً در خطوط مستقیم حرکت می کنند، موانع ساخته شده توسط انسان (از جمله ساخت و سازهای ساختمانی و صنعتی و…) که ممکن است مسیر سیگنال را مسدود کند، مشکلی در این موضوع است. این مشکل را می‌توان از طرق مختلف مانند نصب دکل‌های بلند، برطرف کرد. به غیر از ساختمان‌های بلند، موانع طبیعی(مانند زمین مسطح) نیز، وجود دارد. زمین مسطح می‌تواند بازتاب‌های نامطلوب ایجاد کند، بارندگی می‌تواند مقداری از فرکانس مایکروویو را جذب یا پراکنده کند. مهندسان و تیم فنی ایران مایکروویو، تمام مشکلات موجود احتمالی را هنگام طراحی یک لینک مایکروویو در نظر گرفته و بهترین خدمات و کیفیت را با قیمت مناسب، به شما عرضه می‌کند.

نواحی مشکل‌ساز برای لینک مایکروویو

  • فواصل طولانی و مناطقی که دارای بارندگی شدید است. در اینگونه شرایط باید از باند فرکانسی پایین‌تر استفاده کرد.
  • ارتباطات مایکروویو در مجاورت دریا و یا زمین‌های مسطح، سبب Multipath Fading شود.
  • علاوه بر سطح دریا، مناطق گرمسیر و شرجی، باز هم باعث افت شدید سیگنال به دلیل Scattering(پراکندگی)، می‌شود.

تولید کنندگان تجهیزات پیوند مایکروویو: