رک اوتدور کولردار

رک اوتدور کولردار را بیشتر معرفی کنیم

رک اوتدور کولردار، یک اصطلاح انگلیسی است که برای اشاره به سازه هایی استفاده می شود که کاربردهای بسیار مهمی دارند. این سازه‌ها تجهیزات مربوطه را در خود جای می دهند و برای تسهیل مونتاژ و جداسازی آنها با صرف زمان و تلاش کمی طراحی شده اند. از این نظر، قفسه تبرید یک سیستم تبرید موازی است که از دو یا چند کمپرسور و سایر تجهیزات کمکی تشکیل شده است.

معماری قفسه برای سیستم‌های تبرید دارای مزایای زیادی در هر دو کاربرد تجاری و صنعتی است. به همین دلیل، تطبیق‌پذیری و کاربردی بودن و استفاده از آن در سراسر جهان گسترش یافته است‌.

قسمت های تشکیل دهنده Refrigeration rack چیست؟

قفسه های Refrigeration rack از یک قفسه، کمپرسور، منیفولد تخلیه، منیفولد مایع و منیفولد مکش تشکیل شده است. بعلاوه دارای فیلتر مکش، جداکننده روغن، فیلتر خط، گیرنده مایع، شیرهای توقف، کابینت کنترل و … هستند که در ادامه در مورد مهمترین قسمت ها صحبت خواهیم کرد:

رک اوتدور کولردار چه نوع قابی دارد؟

قفسه های Refrigeration rack یک ساختار فولادی ضد زنگ است که از تمام اجزای که قبلا ذکر شد پشتیبانی می کند. از طرفی این سازه با استفاده از ورق های فلزی به صورت کابینت بسته و سازماندهی شده است. قفسه‌های نصب در فضای باز نسبت به آنهایی که برای فضاهای داخلی طراحی شده‌اند، محافظت بهتری نسبت به آب و هوا دارند(به علت داشتن فن‌ها و سیستم‌های کولردار و خنک کننده).

کمپرسورهای موازی Refrigeration rack

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، Refrigeration rack در اصل مجموعه ای از کمپرسورها هستند که به صورت موازی کار می کنند. بسته به نوع کمپرسور، قفسه های کمپرسور اسکرول، پیچ و پیستونی وجود دارد. به این ترتیب در سیکل های تبرید با دمای متوسط و بالا، رک های کمپرسور اسکرول با قدرت های بین ۲۰ تا ۱۵۰ اسب بخار بیشترین استفاده را دارند.

از سوی دیگر، قفسه های کمپرسور اسکرو بیشترین استفاده را برای مصارف صنعتی دارند که قدرتی بین ۳۰ تا ۱۰۰۰ اسب بخار دارند. در نهایت، قفسه های کمپرسورهای پیستونی توان تبرید بین ۳۰ تا ۴۰۰ اسب بخار را پوشش می دهند که رایج ترین آنها در بین تمام موارد ذکر شده است.

جمع کننده مایعات (Liquid collector)

این لوله دیگری با قطر زیاد است که مایع مبردی را دریافت می کند که از کندانسور برمی گردد. در ادامه، از این کلکتور مایع، لوله‌ها به سمت اواپراتورهای مختلف می‌روند تا به چرخه تبرید سیستم تبرید ادامه دهند.

جدا کننده روغن (Oil separator)

این بخش، جداسازی روغن از گاز refrigerant که از کمپرسورها خارج می شود را انجام می دهد. به این ترتیب روغن جدا شده در داخل سپراتور رسوب کرده و سپس به کمپرسورها بازگردانده می شود. بدون این جداکننده، تمام روغن روان کننده کمپرسورها از بین می رود و بقیه سیستم refrigeration را آلوده می کند.

Suction manifold

Suction manifold نیز لوله دیگری با قطر بسیار بزرگتر از لوله های سیستم تبرید است. این قطعه وظیفه دریافت تمام گاز refrigerant را بر عهده دارد که از اواپراتورها برمی گردد تا مکش کمپرسورها را تغذیه کند. به این ترتیب سیکل تبرید سیستم کامل می شود.

کابینت برق و کنترل

تمام قسمت الکتریکی رک در کابین کنترل و برق قرار دارد. بنابراین کلیدهای ترمو مغناطیسی و کنتاکتورهای راه اندازی کمپرسور در آنها قرار دارند. علاوه بر این، کابینت کنترل کننده قابل برنامه ریزی (PLC) را نیز در خود جای داده است که امکان کنترل خودکار کل قفسه را فراهم می کند. تمام سیگنال های الکتریکی از سنسورهای دما، فشار و جریان رک به کابینت کنترل و PLC می رسد.

رک های کمپرسور موازی چه مزایایی دارند؟

یک قفسه خنک کننده قابلیت اطمینان سیستم کولردار را افزایش می دهد. این جنبه در سیستم های تبرید تجاری و صنعتی بزرگ از اهمیت حیاتی برخوردار است. به عنوان مثال، در صورت خرابی کمپرسور، یا در شرایط نگهداری پیشگیرانه، سیستم بدون مشکلات عمده به کار خود ادامه می دهد. با این حال، زمانی که تنها یک کمپرسور قدرتمند وجود دارد، این موضوع، امکان پذیر نیست. به همین دلیل، سیستمی از چند کمپرسور کوچکتر به صورت موازی، راحت تر است.

قفسه‌ها، فضای کمتری را اشغال می‌کنند و برای انجام تعمیرات سریع‌تر و راحت‌تر طراحی شده‌اند. از سوی دیگر، کمپرسورها به صورت موازی امکان دستیابی به سطوح بالاتری از بهره وری انرژی را نسبت به استفاده از یک کمپرسور واحد فراهم می کنند. این به این دلیل است که بارهای حرارتی بسیار متغیر هستند و فعال یا غیرفعال کردن خودکار کمپرسورها کارآمدتر است.

برای خرید این محصول با ما در ارتباط باشید.