تعمیر لینک مایکروویو: اصول و عملیات

تعمیر لینک مایکروویو مانند لینک مایکروویو اریکسون و هوآوی دارای اصول و قوانین خاصی است که در این مطلب از وبلاگ ایران مایکروویو به آن می‌پردازیم. اما قبل از آن نکات و جزئیاتی وجود دارد که باید در مورد آنها صحبت کنیم.

ساختار لینک مایکروویو

اجزای اساسی مورد نیاز برای راه اندازی یک لینک مایکروویو عبارتند از فرستنده، دکل ها، آنتن ها و گیرنده. توابع فرستنده معمولاً شامل مالتی پلکس کردن، رمزگذاری، مدولاسیون، تبدیل بالا از باند پایه یا فرکانس متوسط (IF) به فرکانس رادیویی (RF)، تقویت توان و فیلتر کردن برای کنترل طیف است. عملکردهای گیرنده عبارتند از فیلتر RF، تبدیل پایین از RF به IF، تقویت در IF، یکسان سازی، دمدولاسیون، رمزگشایی و دی مولتی پلکسینگ. برای دستیابی به پیوندهای رادیویی نقطه به نقطه، آنتن ها بر روی یک برج یا سازه بلند دیگر در ارتفاع کافی قرار می گیرند تا یک مسیر مستقیم و بدون مانع بین سایت های فرستنده و گیرنده ایجاد کنند.

طراحی سیستم لینک مایکروویو

طراحی سیستم های لینک مایکروویو شامل مهندسی مسیر برای ارزیابی اثرات انتشار بر عملکرد، توسعه یک طرح تخصیص فرکانس و انتخاب مناسب اجزای رادیویی و پیوندی است. این فرآیند طراحی باید اطمینان حاصل کند که الزامات قطع بر اساس هر لینک و سیستم برآورده می شود. طرح تخصیص فرکانس بر اساس چهار عنصر است: الزامات مرجع تنظیم کننده فرکانس محلی، ویژگی های فرستنده و گیرنده رادیویی انتخاب شده، ویژگی های آنتن، و تداخل RF بالقوه درون سیستم و بین سیستمی.

توجه: در تمامی مراحل طراحی که در بالا عنوان شد، احتمال بروز مشکل و نیاز به رفع و تعمیر لینک مایکروویو وجود دارد.

ویژگی های انتشار لینک مایکروویو

ویژگی‌های انتشار لینک مایکروویو پدیده های مختلف مرتبط با انتشار، مانند محو شدن چند مسیره و تداخل، بر عملکرد رادیویی مایکروویو تأثیر می گذارد. حالت های انتشار بین دو آنتن رادیویی ممکن است شامل یک مسیر مستقیم، خط دید (LOS) باشد، اما همچنین یک موج زمینی یا سطحی که موازی با سطح زمین است، یک موج هوایی از اجزای سیگنال منعکس شده از تروپوسفر یا یونوسفر، به زمین باشد. مسیر منعکس شده، و مسیری که از یک مانع در زمین منحرف شده است. وجود و کاربرد این حالت ها به هندسه لینک مایکروویو، فاصله و زمین بین دو آنتن و فرکانس کاری بستگی دارد. برای فرکانس‌های باند مایکروویو (~۲ تا ۳۰ گیگاهرتز)، حالت انتشار LOS حالت غالب موجود برای استفاده است. حالت های دیگر ممکن است باعث تداخل با مسیر LOS قوی تر شوند. پیوندهای خط دید به دلیل انحنای زمین، موانع در طول مسیر و از دست دادن فضای آزاد از نظر فاصله محدود می شوند. میانگین فواصل برای لینک‌های LOS با طراحی ۲۵ تا ۳۰ مایل است، اگرچه از فواصل تا ۱۰۰ مایل استفاده شده است. برای فرکانس‌های کمتر از ۲ گیگاهرتز، حالت معمولی انتشار شامل مسیرهای غیرخط دید (NLOS) است که در آن شکست، پراش و بازتاب ممکن است پوشش ارتباطات را فراتر از فواصل LOS گسترش دهد. عملکرد هر دو مسیر LOS و NLOS تحت تأثیر چندین پدیده از جمله از دست دادن فضای آزاد، زمین، جو و بارش است.

بررسی نقاط قوت و ضعف
نقاط قوت
  • با زمین های سخت سازگار است
  • تلفات در مقابل فاصله (D) = Log D (خطی نیست)
  • کانال سازی انعطاف پذیر
  • زمان نصب نسبتا کوتاه
  • قابل حمل است
  • هزینه نصب معمولا کمتر از کابل است
  • بدون محو شدن یا “Back-hoe”
نقاط ضعف
  • ممکن است مسیرها توسط ساختمان ها مسدود شود
  • تراکم طیفی
  • رهگیری امکان پذیر است
  • تاخیرهای قانونی احتمالی
  • نگهداری سایت ها ممکن است دشوار باشد
  • در برج ها نیاز به تعمیر لینک مایکروویو و نگهداری دوره ای آنها وجود دارد.
  • محو شدن اتمسفر
کاربردهای تجاری

رشد فوق العاده خدمات بی سیم امروزه از طریق استفاده از امواج لینک مایکروویو برای backhaul در شبکه های بی سیم و موبایل و شبکه های نقطه به چند نقطه امکان پذیر شده است. کاربردهای نقطه به نقطه، افزایش پتانسیل لینک مایکروویو با رشد سیستم های بی سیم. افزایش در تخصیص طیف و پیشرفت در بهره وری از طریق فناوری، فرصت های تجاری بسیاری را در زمینه لینک مایکروویو ایجاد کرده است. اپراتورهای مخابراتی، شرکت های خدمات شهری و اپراتورهای خصوصی همگی از لینک مایکروویو برای تکمیل شبکه های سیمی و نوری خود استفاده می کنند.

همانطور که مشاهده می‌کنید اجزای مختلف لینک مایکروویو مانند آنتن، و نحوه صحیح نصب آن، یکی از راه‌های جلوگیری از تعمیر لینک مایکروویو است.

تمام موارد فوق را ذکر کردیم تا بهینه‌سازی انواع لینک مایکروویو مانند اریکسون و هوآوی را به حداکثر رسانده تا نیاز به تعمیر لینک مایکروویو نداشته باشید. اما اگر بعد از اجرای تمام مراحل فوق، نیاز به تعمیر داشتید، دپارتمان تعمیر لینک مایکروویو ما، پس از حضور در محل و بررسی کامل مشکل، تمامی عملیات تعمیر و ساخت را برای شما انجام می‌دهد تا با کمترین هزینه، فعالیت خود را بطور کامل از سر بگیرید.

برای تماس با دپارتمان تعمیر لینک مایکروویو اریکسون و وهوآوی فرم زیر را تکمیل و برای ما ارسال کنید: