انواع دکل مخابراتی

دکل مخابراتی چیست؟ قبل از بررسی انواع دکل مخابراتی، باید با تعریف کلی آن آشنا شویم.

برای نصب تجهیزات مختلف مخابراتی و رادیویی، به دکل مخابراتی نیاز داریم. این سازه‌های فلزی معمولاً دارای ارتفاع زیادی هستند و در مناطق مرتفع نیز نصب می‌شوند تا کلیه تجهیزاتی که وظیفه دریافت و ارسال سیگنال‌ها و امواج رادیویی و مخابراتی را دارند، بدون مانع و به راحتی، عملکرد خود را با بالاترین کیفیت، انجام دهند.

دسته‌بندی‌های دکل مخابراتی

  • دکل خودایستا
  • دکل مهاری
  • دکل منوپل

هر کدام از موارد بالا، شامل دسته‌‌بندی‌های مختلفی می‌شوند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

دکل خودایستا یا لتیس (lattice)

کلیه دکل‌ها نیاز به بررسی، محاسبات و طراحی دقیق دارند. این موضوع شامل انواع دکل‌ها می‌شود. 

هنگام طراحی هر نوع از این سازه‌های فلزی باید به موارد مختلفی مانند ارتفاع سطح، جنس و لایه‌های خاک منطقه، بررسی ناحیه از لحاظ زلزله‌خیز بودن، رطوبت خاک، سرعت باد در ناحیه نصب دکل و… توجه کرد.

 

انواع دکل خودایستا:

  • دکل خودایستای چهار و سه پایه تمام نبشی: این دکل‌ها که معمولاً برای ارتفاع بیشتر از  ۶۰ متر ساخته می‌شوند، دارای چهار یا سه پایه می‌باشند که بهم متصل می‌شوند. دکل‌های سه پایه، معمولاً مشبک هستند و برای نصب آنتن‌های بیسیم، مایکروویو و موبایل، بکار می‌روند. تمامی المان‌های این دو نوع، از نوع تمام نبشی هستند.
  • دکل خودایستا سه پایه لوله نبشی: با همان کاربردهای موارد فوق بوده اما المان‌های آن شامل لوله و نبشی ۶۰ درجه می‌باشد. قطعات داخلی آن بوسیله پیچ و جوش و مهره به دکل، وصل می‌شوند. هر سکشن از این نوع دکل‌ها، ۶ متری است. آنها مقاومت زیادی در مقابل بادهای قوی دارد. 
  • دکل خودایستا NB: این دکل‌ها دارای ۴ پایه هستند. اما تفاوتی که با انواع دکل‌های چهارپایه دیگر دارند، فاصله کم اجزای آن نسبت به یکدیگر است. به همین دلیل در مناطقی که محدودیت فضا(بخصوص در مناطق شهری)، مسئله مهمی باشد، کاربرد زیادی دارند. این نوع دکل شامل اجزا و قطعه‌های مختلفی مانند هوریزنتال ها، ریداندنت ها ، بریس ها و … می باشد. معمولاً برای نصب آنتن‌های مایکروویوها ، موبایل و وایرلس‌ها، استفاده می‌شوند.
  • دکل خودایستا ICB: پایه‌های اصلی این نوع از دکل‌ها از نوع لوله‌های بدون درز و از نوع خودایستای ۳ پایه، می‌باشد. دکل‌های ICB، دارای فونداسیون از پیش‌ساخته شده هستند و به همین دلیل، به راحتی قابل جابجایی و نصب آسان، می‌باشند. در ضمن به علت گالوانیزه شدن تمام اجرای این دکل(گالوانیزه گرم)، زنگ‌زدگی و خوردگی در نوع ICB، تفریباً صفر است. و البته این یکی دیگر از مزایای این دکل‌ها است.
  • دکل خودایستا RDS: این نوع از دکل‌ها مانند نوع ICB هستند. اما تفاوت آنها در فاصله اجزای آن از یکدیگر است. اجزای RDS ها دارای فاصله کمی از یکدیگر می‌باشند. آنها در مکان‌های دارای محدودیت فضا، بسیار کاربردی هستند.

دکل مهاری

دکل‌های مهاری (guyed tower)، دکل‌های عمودی و بلندی هستند که معمولاً تا ارتفاع ۱۵۰ متری قابل نصب می‌باشند. این دکل‌ها به علت عدم توانایی تحمل نیروهای برشی، نیاز به کابل‌های مهار کننده دارند تا از اطراف به دکل نصب شوند و مانع سقوط دکل در مقابل بادهای شدید و سایر نوسانات شود.

این نوع از دکل‌ها، مزایای زیادی دارند و به همین دلایل استفاده زیادی از آنها می‌شود:

  • نصب آسان و هزینه کمتر نسبت به انواع دیگر
  • زمان نصب آنها کم است و علت آن شباهت بخش‌های مختلف به یکدیگر است.
  • سهولت افزایش یا کاهش ارتفاع در دکل‌های نصب شده

اما یکی از معایب اصلی آنها نیاز به فضای بیشتر جهت نصب کابل‌های مهارکننده به سطح زمین می‌باشد.

 

انواع دکل‌های مهاری:

  • دکل‌های مهاری G35: این دکل‌های سه وجهی که ارتفاع ۱۵ تا ۳۰ متر را پوشش می‌دهند، با فونداسیون بتنی ساخته می‌شوند و نوع میلگرد ۸ میلیمتری آن تا ارتفاع ۱۵ متر و میلگرد ۱۰ میلیمتری آن، تا ۳۰ متر، قابل نصب است.  استفاده معمول این دکل‌ها در نصب انواع دوربین‌های کنترل کننده محیط، ایستگاه‌های هواشناسی و ایستگاه‌های ارتباطات رادیویی است.
  • دکل‌های مهاری G45: نوع معمول آن تا ارتفاع ۴۵ متر قابل نصب است و نوع چهاروجهی آن تا ارتفاع ۶۰ متر را پوشش می‌دهد. طول سکشن‌های این دکل هم مانند نوع G35، سه متری است. این نوع دکل‌ها در زمینه‌های مختلف مخابراتی، ارتباطی و امنیتی است.
  • دکل‌های مهاری G55: این دکل از نوع میلگردی و لوله‌نبشی می‌باشد که تا ارتفاع ۹۰ متر را پوشش می‌دهد. استفاده این نوع از دکل‌ها معمولاً برای نصب تجهیزات و آنتن‌های مخابراتی است.
  • دکل‌های مهاری G65: این دکل سه وجهی که تا ارتفاع ۱۲۰ متری قابل نصب است، بیشتر در بخش‌ها و مناطق کویری استفاده می‌شود. از جمله کاربردهای آن می‌توان به عملیات مختلف نیروگاهی مانند انتقال برق، روشنایی و… اشاره کرد.

دکل منوپل

این نوع از دکل‌ها را که به نام‌های دکل‌های تلسکوپی یا تک پایه نیز می‌شناسند، بصورت پیش‌ساخته هستند و به این دلیل که فقط بر روی یک پایه نصب می‌شوند، تک پایه نامیده می‌شوند.

این دکل‌ها تا ارتفاع بالا نصب می‌شوند و یکی از مزایای آنها نصبت به دکل‌هایی مانند دکل مهاری که برای نصب به فضای زیاد نیاز دارند، همین تک پایه بودن آنها و نیاز به فضای کم برای نصب و راه‌اندازی است.

از مزایای دیگر این دکل‌ها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • هزینه نصب کمتر نسبت به سایر دکل‌ها.
  • این دکل‌ها، پیش‌ساخته هستند و در محل پروژه باید نصب شوند. بنابراین نصب نسبتاً آسانتری نسبت به مدل‌هایی که باید بطور کامل در کارخانه ساخته و به محل پروژه منتقل شوند، کمتر است.

انواع دکل‌های منوپل:

  • اورلب: این نوع از دکل‌های منوپل، استوانه ای صاف هستند و دارای ارتفاع کمی هستند که از چندین بخش تشکیل شده و این سکشن‌ها بصورت فلنچی بهم متصل می‌شوند. اورلب‌ها چون دارای ارتفاع کم و وزن سبکی هستند، در ارتفاعات بلند مثل بام ساختمان‌ها، نصب می‌شوند.
  • فلنچی(اسپیرال): این مدل هم مانند اورلب‌ها دارای بخش‌های مختلفی است که این بخش‌ها در محل موردنظر به یکدیگر متصل می‌شوند. این دکل‌های منوپلی، در قسمت پایینی، پهن‌تر می‌شوند و به همین دلیل ایستایی بیشتری در برابر بادهای شدید دارند.
  • چندوجهی: این مدل از دکل‌های منوپل، قطعه‌های شش متری هستند که در مکان پروژه مونتاژ و نصب می‌شوند. نکته قابل توجه در این نوع از منوپل‌ها، حساسیت آنها به لرزش است و باید در هنگام نصب آنها دقت کنیم که در مکان‌های پُر رفت و آمد ترافیکی(بطور مثال جاده‌هایی که مکان پُرتردد ماشین‌های سنگین است)، نصب نشوند.

ایران مایکروویو با سالها تجربه و تیم فنی متخصص، آماده همکاری با شماست تا بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات و تجهیزات را با مناسب‌ترین قیمت، دریافت کنید.

ارتباط با ما:

        ۰۲۱-۵۴۰۳۲۰۰۰ 

        واتساپ و تلگرام: ۰۹۱۹۱۳۰۰۰۴۳

        ایمیل: info@iranmicrowave.com 

تهران، بلوار هفت تیر، برج تجاری ساحل، بلوک ۲، واحد ۴۰۵

درباره ما:

ایران مایکروویو، ارائه دهنده جهانی قابل اعتماد سیستم های ارتباطات رادیویی مایکروویو، شبکه های پیشرفته و راه حل های امنیت سایبری است. تیم ما با افتخار و بیش از ۱۰ سال تجربه تخصصی  آماده ارائه به روز ترین خدمات مایکروویو در تمامی شهرهای ایران است.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت ارتباط گستر هوشمند شهاب میباشد.