با چالش‌های لینک وایرلس آشنایی دارید؟

آیا می‌دانستید که در حال حاضر تقریبا ۵۰۰۰ ماهواره در مدار زمین در حال چرخش هستند؟ برای حفظ ارتباطات بی‌سیم از راه دور و کنترل این ماهواره‌ها به فناوری پیچیده‌ای نیاز است.

در حقیقت، فناوری ارتباطات بی‌سیم هر روز تأثیری غیرقابل مشاهده بر زندگی همه ما می گذارد. اگر کسب و کار و بیزینسی دارید، ممکن است تعجب کنید که چگونه می‌توانید از انواع مختلف ارتباطات بی‌سیم بهترین استفاده را ببرید؟

یک شبکه محلی بی‌سیم (WLAN) با استفاده از روش توزیع بی‌سیم، باعث لینک شدن دو یا چند دستگاه، در فاصله کوتاهی از هم می‍‌‌‌‌‌شوند، که معمولاً از طریق یک نقطه دسترسی  به اینترنت، اتصال را فراهم می‌کند.

آیا انواع لینک وایرلس دارای مشکلاتی است؟

شاید جالب باشد اگر بدانید انواع لینک وایرلس دارای ۵ چالش بزرگ است:

  • از دست دادن سیگنال
  • واریانس حرکت/ زمان
  • میزان دسترسی
  • تراکم شبکه
  • تداخل چند مسیره

در دنیای بی‌سیم مسائل زیادی در حال اتفاق است. چون افراد و دستگاه‌های زیادی به جای اتصال از طریق انواع سیم، از طریق لینک وایرلس به یکدیگر متصل می‌شوند.

در بخش بعدی به بررسی هر کدام می‌پردازیم.

از دست دادن سیگنال

هرچه مسیر طولانی‌تر باشد، سیگنال‌های بی‌سیم، قدرت خود را از دست می‌دهند. این معادل تضعیف (یا تضعیف سیگنال‌ها) است.
ورود سیگنال‌های بی‌سیم از فضای باز به داخل خانه، آنقدرها هم که به نظر می‌رسد، ساده نیست. از آنجایی که سیگنال‌های فرستنده‌های فضای باز سعی می‌کنند به داخل بیایند، می‌توان قدرت آن‌ها را تا حدی کاهش داد تا اتصال لازم و کافی، برقرار شود.
بسیاری از موانع می‌توانند با ورود سیگنال‌های بی‌سیم در فضای باز، برای استفاده در فضای داخلی تداخل ایجاد کنند:

  • اجسامی مانند شیشه، فولاد، بنایی و بتن.
  • درختان و محوطه‌سازی متراکم
  • تپه، کوه یا سایر موانع فیزیکی
  • سطوح بالای کاربر/جمعیت

متأسفانه، شما نمی‌توانید فقط یک آنتن را در خارج از ساختمان قرار دهید و این باعث ایجاد مشکلات ظرفیت و تداخل می‌شود و در نتیجه توان عملیاتی ضعیفی دارد. برای انتقال موفقیت‌آمیز سیگنال‌های بی‌سیم به داخل خانه، مراحل و استراتژی‌های خاصی وجود دارد که باید دنبال شوند.

واریانس حرکت/ زمان

بهترین بخش لینک وایرلس، سیار بودن آن است. لازم نیست دستگاه شما از طریق سیم به تجهیزاتی در مقصد، وصل شود. همانطور که در حال حرکت هستید، به شبکه نیز متصلید.
پس فایده‌ی انواع لینک وایرلس چیست که شما را به یک نقطه خاص متصل می کند تا اتصال حفظ شود؟ یک لینک وایرلس، نیاز به پشتیبانی اتصالات دارد. بدون توجه به اینکه کاربران کجا هستند، چگونه حرکت می کنند یا دستگاه‌های خود را در کجا قرار می دهد، نیاز به پشتیبانی، یک امر ضروری است.

میزان دسترسی

برای تقویت انتقال داده و گسترش پهنای باند برای برنامه‌هایی مانند پخش ویدیو، این صنعت به سمت فرکانس‌های سیگنال بی‌سیم بالاتر، مانند ۵ گیگاهرتز و میلی‌متر ویو پیش می‌رود.
از آنجایی که دستگاه‌ها برای فضایی در باندهای ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز رقابت می‌کنند، ما مجبور شدیم طیف‌های فرکانس بالاتر را بررسی کنیم( البته حال حاضر، فرکانس‌های پایین‌تر استفاده می‌شوند). این موضوع، اخیراً ما را به یک رویکرد طیف مشترک برای باندهای ۶ گیگاهرتز (Wi-Fi 6E) و ۳.۵ گیگاهرتز (CBRS) سوق داده است.
در بیشتر موارد، فرکانس‌های بالاتر، منجر به برد کوتاه‌تر می‌شود. سیگنال‌های فرکانس پایین بهتر از سیگنال‌های فرکانس بالاتر می‌توانند به دیوارها و کف‌ها، نفوذ کنند، بنابراین دامنه دسترسی به آنها بیشتر می‌شود.
به عنوان مثال: Wi-Fi 6E به‌دلیل پهنای باند وسیع‌تر، برای اتصالات داخلی نزدیک بین دستگاه‌هایی که در یک فضای مشترک قرار دارند ( استادیوم‌ها، سالن‌ها، محوطه‌های دانشگاه و غیره)، مناسب‌تر است.

تراکم شبکه

شبکه های بی‌سیم، هر روز کاربران و دستگاه‌های جدیدی را به عضویت خود درمی‌آورند! مهم نیست که این اعداد با چه سرعتی افزایش می‌یابند، انتظار همه مشترکین از آنها، برقراری اتصال با کیفیت و سرعت بالا و کمترین قطعی است.
این رشد تقاضای روزافزون، منجر به ایجاد تداخل در شبکه می‌شود. این امر، ناشی از تلاش چندین دستگاه برای انتقال همزمان داده‌ها در شبکه است (بنابراین هیچ چیز از آن عبور نمی‌کند). در یک لینک وایرلس، زمانی که تداخل تشخیص داده می‌شود، بسته‌های اطلاعاتی می‌توانند دوباره ارسال شوند و بنابراین امکان تداخل را به حداقل می‌رساند.

تداخل چند مسیره

هنگامی که سیگنال‌ها ارسال می‌شوند، همیشه یک مسیر مستقیم و مشخص را انتخاب نمی کنند. درعوض، آنها از مسیرها و در زمان‌های مختلف، فرکانس‌ها را ارسال می‌کنند، که می‌تواند منجر به ضعیف‌تر شدن سیگنال شود (سیگنال‌های تاخیری که همه اطلاعات یکسانی دارند). برای حذف این سیگنال‌های تاخیری باید اقدامات مناسبی انجام شود.
اکنون که از این چالش‌های لینک وایرلس آگاه شدید، برای رفع آن‌ها چه کاری می‌توان انجام داد؟

بهترین رویکرد به کارگیری فناوری بهبود یافته از طریق روش‌هایی مانند:
* MIMO (چند ورودی و خروجی)، که از انتقال داده‌های بیشتر به طور همزمان پشتیبانی می‌کند
* OFDMA (مدولاسیون دسترسی چندگانه با تقسیم فرکانس متعامد)، که کانال‌های بی‌سیم را به فرکانس‌های کوچکتر تقسیم می کنند تا چندین کلاینت با نیازهای پهنای باند متفاوت، بتوانند به طور همزمان به یک لینک وایرلس، متصل شوند.
در این مدولاسیون، کابلی با تعادل فوق‌العاده از شبکه‌ها در برابر اثرات مخرب نویز بیرونی محافظت می‌کند، که برای شبکه‌های بی‌سیم ضروری است، بنابراین سیگنال‌های داده می‌توانند بدون سرعت کم یا خرابی به دستگاه‌های نقطه پایانی برسند.
برای کمک به غلبه بر برخی از این چالش‌های بی‌سیم، سیستم‌های کابل کشی متعادلی وجود دارد که به طور خاص برای پشتیبانی از این نوع سیستم‌ها، طراحی شده‌اند. سیستم REVConnect 10GXW Belden یک مثال عالی از همین مورد است. ویژگی های آن شامل:
* ایمنی بالا (۴ دسیبل PSANEXT و ۱۰ دسیبل فضای سر PSAACRF) برای حذف سرعت پایین شبکه، اطمینان از زمان کار و پشتیبانی از نقاط دسترسی بی سیم.
* قطر کوچکی که به شما کمک می‌کند تا تعداد کابل‌هایی را که می‌توانید در داخل یک مجرا قرار دهید به حداکثر برسانید.
* عملکرد عالی در برنامه‎‌های کاربردی با چگالی و پهنای باند بالا.

ارائه انواع لینک وایرلس، نصب، آموزش و پشتیبانی آنها، بخشی دیگر از خدمات ایران مایکروویو به شماست. اگرچه بارها از انواع لینک مایکروویو و مزایای آنها صحبت کرده‌ایم اما توجه داشته باشید که امکان‌سنجی و بررسی وضع موجود در سازمان شما، گام اول ماست تا با توجه به نیاز شما، تجهیزات مختلفی را با بهترین کیفیت و قیمت، ارائه دهیم.