اجزای دکل‌ها بطور کلی به شش دسته تقسیم می‌شوند:

  • فونداسیون
  • سکشن
  • دستک دکل
  • تاج
  • چراغ دکل یا برج روشنایی
  • و در نهایت سیستم ارتینگ که در ادامه به توضیح هر قسمت می‌پردازیم.

فونداسیون دکل‌ها

فونداسیون(Fondation)، شالوده یا پی، اولین زیرساخت لازم در ساخت دکل‌های مخابراتی است که وظیفه انتقال نیرو و بارهای وارده، به زمین و خاک اطراف سازه را دارد.

فونداسیون‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • فونداسیون‌های آماده یا از پیش ساخته شده
  • فونداسیون‌ اجرا شده در محل پروژه

برای قرار گرفتن انواع فونداسیون‌های آماده در دکل‌های منوپل، مهاری و خودایستا، باید شرایط مختلفی را بررسی کنیم. این سازه‌های آماده، قبل از اجرا و بارگزاری، باید با توجه به نوع و لایه خاک، شرایط و جو آب و هوایی منطقه، اندازه و ابعاد فونداسیون و… بطور کامل بررسی شوند.

پس از بررسی کامل منطقه و انجام محاسبات دقیق، این سازه‌ها در کارخانه ساخته و سپس در محل، نصب می‌شود.

کاربرد این سازه‌ها در پروژه‌هایی که به تعداد زیادی دکل هم‌اندازه نیاز دارند، بسیار کاربردی است و در این زمینه شرکت ایران‌ مایکروویو با سال‌ها تجربه، بهترین و باکیفیت‌ترین دکل‌های آماده را در پروژه‌های مختلف، اجرا کرده است.

فونداسیون‌های اجرایی در محل، نوع دیگری از خدمات شرکت ماست که کلیه مراحل بررسی، ارزیابی، محاسبات و ساخت، در محل پروژه انجام می‌شود و در تمام مدت تیم ما در کنار شما خواهند بود تا ساخت کامل دکل را در محل اجرای پروژه، تحویل بگیرید.

سکشن دکل‌ها

بخش اصلی دکل مخابراتی از سکشن‌های مختلف تشکیل شده است. در دکل‌های مهاری و منوپل، معمولاً طول هر سکشن سه متر است. این قطعات بعد از آماده سازی توسط نصاب، در محل نصب می‌شوند اما در مورد دکل‌های خودایستا این موضوع کمی متفاوت است. 

در این نوع از دکل‌ها، قطعات کاملاً مجزا از هم هستند و طبق دفترچه راهنمای نصب، بهم متصل می‌شوند.

دستک دکل

کاربرد این قسمت، بیشتر در دکل‌های منوپل است که کاربردهایی مثل دوربین‌های مداربسته در اتوبان‌ها دارند.

حتماً بارها به تابلوهای بزرگ راهنمایی و رانندگی در جاده‌ها، توجه کرده‌اید. این بخش نیر در دسته کاربردهای دستک‌های دکل قرار می‌گیرند.

تاج دکل‌ها

بالاترین قسمت دکل‌ها که بر روی سکشن نهایی نصب می‌شود، تاج دکل نام دارد و بیشترین استفاده آنها در دکل‌های خودایستا و مهاری است.

چراغ دکل

وجود نور و روشنایی در دکل‌ها که ابعاد بزرگی دارند، بسیار الزامیست. همه ما بارها شاهد نور و چراغ‌های چشمک‌زنی در دکل‌های مرتفع بوده‌ایم که بخصوص در شب، مانع برخورد اجسام یا پرندگان به آنها می‌شوند.

سیستم ارتینگ

وجود چاه ارت و سیستم ارتینگ برای تخلیه بار الکتریکی ناشی از رعد و برق  و… و با هدف محافظت از تجهیزات دکل، بسیار ضروری و حیاتی است.

در این مطلب سعی کردیم بطور خلاصه، شما را با بخش‌های ضروری یک دکل مخابراتی آشنا کنیم. به طور قطع با جستجوهای بیشتر به تعداد اجزای بیشتری مانند صفحه تعادل، انکربولت و… برخورد خواهید داشت. اما هدف ما در این بخش، آشنایی با مهمترین اجزای دکل‌های مخابراتی بود.