تراکم لینک در انواع لینک مایکروویو

انواع لینک مایکروویو

تجمع لینک، متعادل سازی بار و تراکم لینک اصطلاحات شبکه های کامپیوتری برای توصیف روش های مختلف بسته بندی (تجمیع) اتصالات شبکه موازی در یک لینک منطقی هستند. این موضوع  امکان افزایش توان عملیاتی فراتر از آنچه که یک اتصال می تواند حفظ شود را فراهم می کند و همچنین در صورت خرابی یکی از پیوندها، افزونگی را فراهم می کند.

انواع لینک‌ مایکروویو به دلیل عوامل زیادی مانند اندازه آنتن، بالاترین مدولاسیون قابل دستیابی، حداکثر پهنای باند رادیویی و غیره از نظر توان عملیاتی محدود هستند. بنابراین لینک‌های نقطه به نقطه مایکروویو (PtP) معمولاً نرخ بیت کمتری را در مقایسه با نرخ پیوند هدایت‌شده ۱ گیگابیت بر ثانیه ارائه می‌کنند. (۱۰۰۰BASE-T، ۱۰۰۰BASE-SX یا ۱۰۰۰BASE-LX). در لینک‌های نقطه به نقطه انواع لینک مایکروویو، تجمع و تراکم با استفاده از دو یا چند پیوند موازی امکان افزایش توان عملیاتی کلی لینک مایکروویو را فراهم می کند. چنین رویکردی با هزینه پهنای باند اضافی در طیف RF و همچنین تجهیزات اضافی (به عنوان مثال جفت رادیو، کوپلر یا OMT یا آنتن اضافی) ایجاد می شود. عناوین «۲+۰»، «۳+۰» و غیره معمولاً برای سناریوهای تجمیع/حفاظت استفاده می‌شوند. که در آن کاراکتر اول (قبل از “+”) مخفف تعداد پیوندهای موازی است و کاراکتر دوم نشان دهنده تعداد پیوندهای اضافی (که در تنظیمات حفاظتی استفاده می شود) است. در سناریوهای صرفاً تجمع، کاراکتر دوم معمولاً “۰” است.

اکثر رادیوهای مایکروویو مدرن به قابلیت‌های داخلی لایه ۱ یا لایه ۲ عمدتاً برای سناریوهای ۲+۰ دلالت دارند. اگر فناوری XPIC پشتیبانی می‌شود، می‌توان از یک کانال RF برای دو پیوند بی‌سیم موازی، با استفاده از انتقال موازی بر روی قطبش‌های عمودی و افقی به‌طور مستقل استفاده کرد. با این حال، برخی از رادیوهای مایکروویو ممکن است عملکرد تجمعی داخلی نداشته باشند یا ممکن است محدودیت‌های متعددی را برای طراح شبکه ایجاد کنند. بنابراین تجمع اجرا شده بر روی تجهیزات خارجی نیز به طور گسترده در ترکیب با پیوندهای مایکروویو PtP استفاده می شود.

انواع تراکم

تجمیع را می توان در یکی از سه لایه پایین مدل OSI پیاده سازی کرد:

لینک پیوند- تجمع لایه ۱، که بر اساس تجمع فریم یا بیت است. از نقطه نظر شبکه، لینک پیوند یک کانال فیزیکی واحد است. لینک پیوند، تجمع لایه ۱ فریم ها است که به عنوان یک پیوند فیزیکی به لایه ۲ تحویل داده می شود. این نوع تجمع از نظر توزیع بار بین پیوندهای تجمعی کارآمدترین است. بر خلاف لایه ۲ تجمع، پیوند نیازی به تنوع در اتصالات MAC-MAC (یا IP-IP) ندارد

تجمع پیوندها – تجمع لایه ۲، که بر اساس استاندارد IEEE 802.3ad است. پروتکل کنترل تجمع پیوند (LACP) محبوب ترین پروتکل تجمع لایه ۲ است. توزیع بار با توزیع اتصالات مختلف بین پیوندهای انبوه موجود با استفاده از هش آدرس MAC-MAC به دست می آید. برخی از پیاده سازی ها همچنین اجازه هش لایه ۳ و ۴ را می دهند (به عنوان مثال آدرس IP. پورت های TCP/UDP). 
متعادل سازی بار – تقسیم بندی ترافیک بر اساس پیکربندی مسیر ترافیک از پیش تعریف شده، معمولاً در روترها یا سوئیچ های لایه ۳ پیاده سازی می شود. تقسیم بندی ترافیک را می توان با VLAN ها، آدرس های IP، پورت ها و غیره، بسته به گزینه های موجود در دستگاه، تعریف کرد. تعادل بار نیز ممکن است توسط پروتکل های مسیریابی پویا (به عنوان مثال OSPF) انجام شود.
اجرای تجمیع داخلی و خارجی مزایا و معایب خود را دارد:

تجمع داخلی برای پیوندهای رادیویی مایکروویو رویکرد توصیه شده است. این سناریو به تجهیزات خارجی پیچیده و پیکربندی پیشرفته آن نیاز ندارد. پیکربندی نسبتا آسان است و به خوبی در کتابچه راهنمای کاربر مستند شده است. امکان استفاده از فناوری XPIC در برخی از مدل های رادیویی را فراهم می کند. در نهایت، موتور تجمع لینک داخلی بازخورد مستقیمی در مورد وضعیت رابط بی‌سیم دریافت می‌کند و می‌تواند تعادل بار را در شرایط پیوند بی‌سیم ناپایدار (مثلاً کاهش مکرر مدولاسیون) اتخاذ کند. با این حال، تجمع داخلی در رادیوهای مایکروویو اغلب دارای تعداد بسیار محدودی از پیوندهای موازی (معمولاً دو پیوند موازی)، فاقد انعطاف‌پذیری پیکربندی است و ممکن است چالش‌هایی را برای ادغام در شبکه موجود ایجاد کند.

انواع لینک مایکروویو

به نوبه خود، تجمیع در حال اجرا بر روی سوئیچ های خارجی تعداد بیشتری از پیوندهای انبوه موازی را امکان پذیر می کند (LACP حداکثر تا ۸ پیوند موازی را مجاز می کند)، پیکربندی انعطاف پذیرتر را امکان پذیر می کند و ممکن است ادغام آسان تر در شبکه موجود را تضمین کند، زیرا تمام عملکردهای پیچیده به CPE منتقل می شوند.  علاوه بر این، راه حل خوبی برای رادیوهایی است که از تنظیمات اترنت پیشرفته، از جمله امکان تجمیع داخلی استفاده نمی کنند. از طرف دیگر، فاقد مزایای تجمیع داخلی است و نیاز به اجرای مدیریت خارج از باند دارد، از این رو ترافیک مدیریت رادیویی و ترافیک کاربر انبوه باید روی دو کابل مختلف اجرا شوند. در واحد رادیویی، مدیریت خارج از باند ممکن است با استفاده از VLAN ها اجرا شود.

تکنیک‌های تجمع پیوند راه خوبی برای غلبه بر محدودیت‌های ظرفیت در انواع لینک‌ مایکروویو هستند که توسط عواملی مانند اندازه آنتن‌ها، مدولاسیون حداکثر، پهنای باند کانال و غیره ایجاد می‌شوند. در فصل دوم این مقاله، چندین چالش تجمع پیوند در پیوندهای مایکروویو مورد بحث قرار خواهد گرفت.

ایران مایکروویو با بیش از ۱۰ سال سابقه کار تخصصی، گام به گام توسعه یافته تا به امروز و با داشتن کلیه مجوزهای لازم و تیم مشاوره، فنی و پشتیبانی کامل در خدمت شما باشد. در اولین قدم، امکان سنجی لینک مایکروویو را به ما بسپارید و توجه داشته باشید که ارزیابی‌های دقیقی پس از درخواست اولیه شما، توسط تیم اجرایی ما، انجام خواهد شد.