تنوع فضا در لینک مایکروویو

چرا از تنوع فضایی در لینک مایکروویو استفاده میکنیم؟

لینک مایکروویو راه دور اغلب از Space Diversity برای اطمینان از ارتباطات قابل اعتماد بین دو نقطه پایانی استفاده می کنند.

در مکان‌های جغرافیایی خاص، مانند روی آب و در بیابان‌ها، انتشار چند مسیره مانعی برای عملکرد رادیویی در مسافت‌های طولانی لینک ایجاد می‌کند. برای جبران، باید یک طرح حفاظتی اعمال شود. تنوع فضایی یکی از این طرح های حفاظتی است که به طور گسترده اجرا می شود که عملکرد لینکهای رادیویی مایکروویو دوربرد را بهبود می بخشد.

لینک مایکروویو زیر و بالای ۱۰ گیگاهرتز

در فرکانس های لینک بالای ۱۰ گیگاهرتز، طول مسیر لینک با محو شدن به دلیل بارندگی محدود می شود، در حالی که در فرکانس های لینک زیر ۱۰ گیگاهرتز تضعیف باران تأثیر محدودی بر طول مسیر دارد. به همین دلیل، فرکانس‌های زیر ۱۰ گیگاهرتز برای شبکه‌های ارتباطی طولانی‌مدت مناسب هستند. با این حال، حتی در این فرکانس های مسافت طولانی ترجیحی، طول مسیر و در دسترس بودن لینک می تواند باشد.

محو شدن ناشی از انتشار چند مسیره

احتمال محو شدن به دلیل انتشار چند مسیره به عوامل جغرافیایی مانند مکان، زمینی که امواج رادیویی روی آن منتشر می‌شوند و شیب مسیر (زاویه) بستگی دارد. طول مسیر نیز در این موضوع تأثیر دارد زیرا با افزایش طول مسیر، احتمال انتشار چند مسیری افزایش می‌یابد. به طور کلی، انتشار چند مسیره بیشتر در مناطق گرمسیری، مناطق بیابانی و در پیوندهایی که بر روی توده های بزرگ آبی اتفاق می افتد، رخ می دهد.

انتشار چند مسیره

انتشار چند مسیره در نتیجه یک یا چند موجی که از آنتن فرستنده به بیرون فرستاده می‌شوند، بازتاب می‌شوند یا به مسیری که به آنتن گیرنده منتهی می‌شود منحرف می‌شوند. موج منعکس شده/منحرف شده علاوه بر موج مسیر مستقیم دریافت می شود.

چرا باید از آنتن های متعدد استفاده کنیم؟

تنوع فضایی از آنتن‌های متعددی که معمولاً با ویژگی‌های یکسان، که از نظر فیزیکی از یکدیگر جدا هستند، استفاده می‌کند،. بسته به سیگنال ورودی مورد انتظار، گاهی اوقات یک فاصله به ترتیب یک طول موج کافی است. در مواقع دیگر فواصل بسیار بزرگتر مورد نیاز است.

از آنجایی که انتقال چند مسیری معمولاً توسط لایه‌های نوسانی در جو یا در سطح زمین ایجاد می‌شود، تفاوت تاخیر بین مسیر مستقیم و مسیرهای بازتابی/منحرف شده در طول زمان متفاوت است. همچنین، ضریب بازتاب (قدرت بازتاب/انحراف) در طول زمان تغییر می‌کند که منجر به محو شدن نامنظم می‌شود. با قرار دادن یک آنتن دریافت دوم روی برج، با جدایی عمودی از آنتن اول، مجموعه دومی از ترکیبات تاخیر ایجاد می کنیم. این تکنیک تنوع فضایی نام دارد. محو شدن انتخابی در بریدگی فرکانس های مختلف در دو سیگنال دریافتی (یکی در هر آنتن) به دلیل تأخیرهای مختلف رخ می دهد و در نتیجه احتمال دریافت سیگنال تحریف نشده به طور قابل توجهی بیشتر می شود.

نحوه دستیابی به تنوع فضایی

تنوع فضا معمولاً با استفاده از دو آنتن با فاصله عمودی (تنوع فضایی)، فرکانس های فرستنده چندگانه (تنوع فرکانس)، هر دو تنوع فضا و فرکانس (تنوع چهارگانه)، یا دریافت با استفاده از دو الگوی آنتن مختلف (تنوع زاویه) به دست می آید. تنوع فرکانس اولین تنوعی بود که توسط سیستم های لینک مایکروویو نقطه به نقطه ثابت استفاده شد. ترکیب فضای دو کاناله و تنوع فرکانس، یک پیکربندی گیرنده قوی‌تر، ایجاد می کند. هدف از آنتن‌های تنوع زاویه، کاهش اثرات مخرب انتشار چند مسیره بدون استفاده از آنتن تنوع عمودی بر روی برج مایکروویو است.

دپارتمان تخصصی لینک مایکروویو هواوی و اریکسون ما در ایران مایکروویو، پس از حضور در محل و بررسی کامل مشکل، تمامی عملیات لازم را برای شما انجام می‌دهد تا با کمترین هزینه، فعالیت خود را بطور کامل انجام دهید.