روش طراحی خط انتقال امواج مایکروویو

طراحی خط انتقال امواج مایکروویو یک فرآیند روشمند، سیستماتیک و گاهی طولانی است که شامل فعالیت های اصلی زیر است: 

  1. تعیین مسیر با توجه به نقشه‌های مهندسی
  2. انتخاب سایت ایستگاه مایکروویو
  3. رسم نمودار به صورت مقطعی از زمین
  4. محاسبه پارامترهای لازم برای ساخت و ساز مکان

در ادامه به بررسی هر کدام از بخش‌های فوق، بصورت جداگانه می‌پردازیم.

مرحله اول: تعیین مسیر با توجه به نقشه‌های مهندسی

در مرحله اول به منظور طراحی تعیین مسیر، بهتر است از مناطق مرتفع مانند تپه‌ها(دارای دید مستقیم)، استفاده کنیم. در این مرحله باید تلاش کنیم تا جاییکه امکان دارد از مناطق مسطح مانند دشت‌های وسیع و یا عبور دادن امواج از سطح آب، جلوگیری کنیم. فراموش نکنیم که این مناطق برای عبور دادن امواج رادیویی، مناسب نیستند. بطور مثال در مورد انتقال موج از سطح آب، این نکته حائز اهمیت است که بازتاب سیگنال قوی، باعث ضعف و از بین رفتن موج می‌شود. بنابراین تا جاییکه امکان دارد باید از استفاده از آن، خودداری کرد.

در ادامه طراحی نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که، باید از عبور دادن موج از مناطق کوهستانی که دید مستقیم بین دو نقطه وجود ندارد، خودداری کنیم. در مطالب قبلی بارها به این نکته اشاره کردیم که لزوم یک ارتباط قوی و کاربردی در انواع لینک مایکروویو و امواج مایکروویو ، وجود دید مستقیم(PTP) بین نقاط مختلف است.

بطور مثال یکی از نقاط مناسب در طراحی، امتداد راه‌آهن‌ها و جاده‌ها است.  مسیرهای دارای دید مستقیم و سهولت دسترسی به آنها در صورت بروز مشکل.

مرحله دوم: انتخاب سایت ایستگاه مایکروویو

در این مرحله لازم است تا مکان ایستگاه مایکروویو را تعیین کنیم:

  •  دو سایت نباید فاصله زیادی با یکدیگر داشته باشند. به علاوه و با توجه به فاصله‌ی بین ایستگاه‌ها یا همان تکرارکننده‌ها، باید یکسان باشد و برای هر قسمت باید، روزنه‌ی مناسبی جهت انتقال موج، وجود داشته باشد.
  • از مسیر غیرمستقیم بهتر است استفاده کنیم تا از تداخل بیش از حد امواج با یکدیگر جلوگیری شود.
  • اجتناب از تداخل امواج رادیویی، مانند سیستم‌های ارتباطی ماهواره‌ای، پایگاه رادار، ایستگاه تلویزیونی و ایستگاه پخش.

مرحله سوم: رسم نمودار به صورت مقطعی از زمین

  • رسم نمودار مقطعی از زمین بر اساس داده از هر سایت.
  • محاسبه موقعیت هر سایت و ارتفاع آنتن(در مورد خط‌ موجهایی که انعکاس شدید دارند، آنتن را در ارتفاع بالا نصب می‌کنیم تا از منعکس شدن امواج بر روی سطح زمین، جلوگیری شود ).
  • با توجه به منطقه عبور موج، در مسیر آن نباید زمین و دشت‌های بسیار مسطح وجود داشته باشد و همچنین فاصله مابین لینک‌ها در مناطق کوهستانی، نباید کم باشد.

مرحله چهارم: محاسبه پارامترهای لازم برای ساخت و ساز مکان

  • محاسبه پارامترهای زمین در زمانی که مسیر و پایگاه، مشخص شدند.
  • محاسبه زاویه پوشش آنتن در ارتفاع و افق، مساحت بین سایت‌ها، افت سیگنال(بر اثر مسیر)، میزان محو شدن امواج هنگام بارندگی، وجود موانع مختلف که مانع وجود خط دید مستقیم و میزان تاثیرگذاری تمام پارامترها بر روی لینک،  می‌شوند. 

ایران مایکروویو با بیش از ۱۰ سال سابقه کار تخصصی، گام به گام توسعه یافته تا به امروز و با داشتن کلیه مجوزهای لازم و تیم مشاوره، فنی و پشتیبانی کامل در خدمت شما باشد. در اولین قدم، امکان سنجی لینک مایکروویو را به ما بسپارید و توجه داشته باشید که ارزیابی‌های دقیقی پس از درخواست اولیه شما، توسط تیم اجرایی ما، انجام خواهد شد.