رک اوتدور یا همان رک outdoor چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در این مطلب می‌خواهیم با انواع رک‌های قابل ارائه در ایران مایکروویو از جمله رک اوتدور یا همان رک outdoor آشنا شویم. قبل ازهر چیز ببینیم رک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

رک : برای راه‌اندازی یک شبکه، به تجهیزات مختلفی مانند روتر، سوئیچ، سرور و… نیاز داریم. بدون تمام این اجزا، شبکه معنایی ندارد و قطعا هر کدام از این تجهیزات، باید به شکل و فرمت استانداردی در یک مکان مشخص و ایمن، به یکدیگر متصل شوند.

وقتی برای راه‌اندازی یک شبکه به چندین روتر، سرور، سوئیچ و… نیاز دارید، چگونه آنها را در یک فضای ایمن و مطمئن بهم وصل می‌کنیم؟

رک، همان چیزی است که اینجا بکار می‌رود! به این معنی که رک، یک سخت افزار است که تمامی تجهیزات و ملزومات راه‌اندازی یک شبکه را در خود نگه می‌دارد.

آیا این رک‌ها، از استاندارد خاصی پیروی می‌کنند؟ قطعاً بله! آنها باید با توجه به انواع ماژول‌های مورد نیاز راه اندازی یک شبکه، از پروتکل‌های خاصی پیروی کنند تا در نهایت یک رک استاندارد برای کلیه تجهیزات ایجاد شبکه، آماده شود.

اگر در کار IT وشبکه، دستی دارید، احتمالاً با رک‌های باز و بسته برخورد داشته‌اید. رک‌های بسته همانطور که از اسمش پیداست، با در و دیواره‌های مختلف پوشانده شده‌اند و اجزای تشکیل دهنده شبکه را در خود جای می‌دهند.

رک‌های باز هم مانند اسمشان دقیقاً برعکس رک‌های بسته هستند و هیچ پوشش و محافظی ندارند. از کدام یک باید استفاده کنیم؟ پاسخ به این سوال، به عوامل مختلفی مانند سیاست‌های سازمان، گستردگی و توسعه کار شما، قابلیت جاسازی برندهای مختلف ماژول‌های مورد استفاده در شبکه و… بستگی دارد.

کمی از مزایای رَک بگوییم!

اگر جملات بالا را کمی با دقت خوانده باشید، از مزایای اصلی رک‌ها هم کمی حرف زدیم! و اما بطور مشخص مزایای اسنفاده از رک‌ها:

  • امنیت: مهمترین و اولین مزیت استفاده از رک در یک سازمان، ایجاد امنیت در تجهیزات شبکه هست. هر کدام از تجهیزات به تنهایی دارای قیمت زیادی هستند. فرض کنید چندین میلیون برای خرید یک سرور مناسب، روتر و… هزینه کرده‌اید. قطعاً امنیت این تجهیزات در اولویت شماست و اینجا، رک به شما کمک می‌کند تا امنیت تجهیزات شما بطور کامل حفظ شود.
  • افزایش کارایی: یک مثال ساده، اهمیت این موضوع را به خوبی روشن می‌کتد. فرض کنید برای منزل جدید خود، ظروف مختلفی خریداری کرده‌اید. اگر آنها را داخل کابینت قرار دهید، مدت زمان بیشتری سالم مانده و قابل استفاده هستند یا بدون توجه به این مسئله آنها را در فضای روباز قرار دهید؟ در مورد تجهیزات شبکه هم، به همین صورت است. قرار دادن ماژول‌های مختلف در فضای رک و با داشتن طبقات مشخص برای هر کدام و سیستم خنک کننده که مانع داغ شدن آنها شوند، قطعاً کارایی تجهیزات و در نهایت کارایی سازمان شما را افزایش می‌دهد.
  • نگهداری و پشتیبانی آسان: قرار گرفتن تمام تجهیزات در یک مکان مشخص، امکان نگهداری و پشتیبانی از آنها را آسان می‌کند. بسیاری از رک‌ها دارای چرخ هستند و به راحتی، می‌توانید آن را در جهت مورد نیاز چرخانده و به ماژول‌های لازم، دسترسی سریع داشته باشید. همچنین فراموش نکنید که وجود طبقات کشویی در رک‌ها که امکان قرار گرفتن آسان هر یک از تجهیزات را در یک طبقه مشخص، به شما می‌دهد، نگهداری آنها را نیز آسانتر کرده و امکان پشتیبانی سریع آنها را نیز فراهم می‌کند.

با انواع رک آشنا شویم!

  • رک دیواری: این رک‌ها روی دیوار نصب می‌شوند و تجهیزات مختلف داخل آن قرار می‌گیرند. نکته قابل توجه در مورد رک دیواری، محدودیت اجزای قابل نصب بر روی آن، با توجه به تحمل میزان وزن کمتر، نسبت به دو نوع دیگر است.
  • رک ایستاده: این رک‌ها را عموماً در سازمان‌های بزرگ مشاهده کرده‌اید. این رک‌های استوانه‌ای و بلند، در هر قسمتی و بدون نیاز به نصب بر دیوار، چایگذاری می‌شوند و معمولاً به علت سنگینی و سختی جابجایی، از نوع چرخدار آن استفاده می‌شود.
  • رک اوتدور (رک outdoor): همان رک ایستاده است با چند تفاوت! اولین و مهمترین تفاوت آنها را به راحتی از اسمش می‌توان حدس زد. بله! آنها در فضای باز قابل نصب و استفاده هستند. فرض کنید بخشی از اتاق سرور شما باید در پشت بام سازمان باشد. در این صورت، بهترین و امن‌ترین گزینه، استفاده از رک اوتدور (رک outdoor) است.

و اما سایر تفاوت‌ها:

  • جنس رک اوتدور(رک outdoor): یکی دیگر از تفاوت‌های مهم این رک نسبت به بقیه، جنس دیواره بیرونی آن است. این رک‌ها، برای فضای خارج از سازمان طراحی شده‌اند و قطعاً باید در مقابل باد، باران و… مقاومت زیادی داشته باشند. آلومینیوم، فولاد یا ورق‌های گالوانیزه عموماً نمونه‌های مناسبی برای فضای باز هستند و اگر یک لایه پلاستیک مقاوم در برابر تداخل مغناطیسی نیز به آن اضافه شود، تمامی مشخصات یک رک اوتدور(رک outdoor) حرفه‌ای را خواهیم داشت!
  • شکل ظاهری رک: رک‌های ایستاده که در داخل سازمان استفاده می‌شوند، معمولا با یک شیشه در درب جلویی پوشانده شده‌اند تا اجزای داخلی رک، به راحتی قابل دیدن باشد. این مورد از معایب رک اوتدور است. به لحاظ امنیتی، چون این رک‌ها در فضای باز و خارج از سازمان نصب می‌شوند، بهتر است تا از تمام اطراف کاملاً پوشیده باشند و اجزا و جرئیات شبکه، به راحتی در دید و دسترس عموم قرار نگیرد. و مورد دیگر از تفاوت‌های ظاهری آنها، داشتن سطح شیبدار در رک اوتدور(رک outdoor) است تا مانع ورود آب و باران به داخل رک در مناطق بارانی، شود.

ایران مایکروویو کدام رک اوتدور را به شما ارائه می‌دهد؟

قبل از پرداختن به برندهایی که توسط ایران مایکروویو در بخش انواع رک اوتدور، ارائه می‌شود، به یک نکته دقت کنید:

با افتخار، برندهای ایرانی زیادی در زمینه ساخت و تولید رک اوتدور(رک outdoor) فعالیت دارند. اما نکته قابل تامل قبل از خرید، توجه به مدت عمر این رک‌ها است. یک رک استاندارد باید حدود ۱۵ تا ۲۰ سال، بدون مشکل، کار کند.

قبل از خرید، با مشاوران ما در ارتباط باشید تا با توجه امکان سنجی و نیاز سازمان شما، بهترین نمونه را به شما پیشنهاد دهند.