تداخل لینک مایکروویو با وای‌فای

آیا همیشه مشکل تداخل لینک مایکروویو با وای‌فای دارید؟ لینک مایکروویو شما ممکن است، علت آن باشد.

رفع تداخل لینک مایکروویو با سیگنال وای‌فای شامل:

  • حرکت روتر به طوری که فاصله بین دو دستگاه وجود داشته باشد.
  • تغییر باند فرکانس وای فای از ۲.۵ گیگاهرتز به ۵ گیگاهرتز.
  • تمیز کردن لینک مایکروویو یا تعویض کامل آن.

آیا لینک مایکروویو با وای‌فای تداخل دارد؟

مایکروویوها، همان فرکانس‌هایی را منتشر می‌کنند که سیگنال WiFi انجام می‌دهد. این باند فرکانسی ۲.۴ گیگاهرتز است. مایکروویوها حدود ۱۲۰۰ وات در مقایسه با متوسط ۶ وات وای‌فای، مصرف می‌کنند که در صورت برخورد این دو، سیگنال را کاملاً از بین می‌برد.

امواج مایکروویو فرکانس‌هایی را منتشر می‌کنند که در صورت بروز نشتی می‌توانند با باندهای WiFi تداخل ایجاد کنند. از آنجایی که هر دو دارای امواج الکترومغناطیسی هستند و در صورت برخورد با یکدیگر، تداخل با سیگنال WiFi شما اتفاق می‌افتد. اگر چه بعید است، اگر با تداخل وای‌فای مواجه هستید و نمی‌توانید مشکل را مشخص کنید، در نظر گرفتن آن به عنوان یک عامل مفید است.

دو باند وای فای ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز هستند. رایج ترین این دو باند فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز است. ۵ گیگاهرتز یک توسعه جدیدتر است و بنابراین کمتر رایج است. همچنین نصب آن گران تر است زیرا بسیاری از خانه ها با فرکانس استاندارد ۲.۵ گیگاهرتز مجهز شده اند. با این حال، با تداخل مایکروویو، ۵ گیگاهرتز ایمن شده و از این مشکل در امان است.

این به این دلیل است که بسیاری از دستگاه‌های الکتریکی روی باند فرکانسی ۲.۴ گیگاهرتز از جمله امواج مایکروویو انتقال می‌شوند. بنابراین، اگر نشتی در لینک مایکروفر شما وجود داشته باشد، با سیگنال وای‌فای که از این باند نیز استفاده می‌د، تداخل ایجاد می‌کند. مایکروویوها ۱۰۰۰ وات مصرف می‌کنند که تقریباً ۱۰۰۰ برابر مقداری است که سیگنال‌های WiFi استفاده می‌کنند. بنابراین، اگر فرکانس‌های لینک مایکروویو نشت کنند، سیگنال WiFi شما را از بین می‌برند.

اگرچه امواج لینک مایکروویو تشعشعات را نشت می‌کنند، اما سطوح آن هیچ خطری برای افراد ایجاد نمی‌کند. تشعشع ساطع شده از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به قدری کوچک است که جدا از تداخل وای‌فای شما کاملاً، غیرقابل تشخیص است.

 

از نظر طراحی و الکتریکی، لینک مایکروویو نباید با سیگنال‌ وای‌فای تداخل داشته باشند. این به این دلیل است که مایکروویوها طوری طراحی شده‌اند که حاوی امواج الکترومغناطیسی تولید شده باشند. اگر آنها با سیگنال‌های وای‌فای در خانه شما تداخل دارند، به این معنی است که مایکروویو شما ممکن است معیوب و/یا قدیمی باشد و ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.

دلایل دیگری که مایکروویو شما با وای‌فای تداخل دارد، ممکن است به نزدیکی این دو در یک مکان مشخص، مربوط باشد.

چگونه از تداخل لینک مایکروویو با وای‌فای جلوگیری کنیم؟

چند کار وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از تداخل مایکروویو با وای‌فای انجام دهید. اگر نمی‌خواهید دستگاه خود را تعویض کنید، می‌توانید برخی از این روش‌های دیگر را برای جلوگیری از تداخل با سیگنال WiFi خود امتحان کنید.

می‌توانید روتر اینترنت خود را به دورترین دوشاخه از لینک مایکروویو منتقل کنید. این فاصله اضافی بین دو دستگاه به جلوگیری از تداخل امواج نشت با فرکانس ساطع شده از روتر شما کمک می کند.

همچنین می‌توانید به جای استفاده از ۲.۴ گیگاهرتز، باند وای‌فای خود را به ۵ گیگاهرتز تغییر دهید تا سیگنال شما به فرکانس متفاوتی نسبت به مایکروویو بستگی داشته باشد و هرگونه تداخل را محدود کند.

نکات منفی این است که نصب ۵ گیگاهرتز از نظر زمانی و قیمت، مقرون به صرفه است. اگر به هر حال به دنبال ارتقاء وای‌فای جدید نباشید و تداخلات در زمان مناسبی برای انجام آن اتفاق افتاده باشد، قبل از عجله کردن در مورد این گزینه فکر کنید!

فاصله لینک مایکروویو از روتر وای‌فای چقدر باید باشد؟

ساده ترین راه حل این است که روتر خود را حداقل ۱۰ فوت از مایکروویو دور کنید. اما اگر این امکان‌پذیر نیست، می‌توانید یک روتر دو بانده را امتحان کنید که می‌تواند در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز یا ۵ گیگاهرتز ارسال کند.

فاصله ایده آل از وای فای، برای حدود ۱۵۰ فوت در داخل خانه و حدود ۳۰۰ فوت در خارج از اکثر روترهای با کیفیت، است. این همان چیزی است که می‌توانید بدون موانع و مشکلات دیگری که می‌تواند پوشش شما را محدود کند، انتظار داشته باشید.

چگونه از امواج مایکروویو در ارتباطات WiFi استفاده می شود؟

Wi-Fi داده ها را با استفاده از امواج مایکروویو که امواج رادیویی پر انرژی هستند، منتقل می کند. وای‌فای پیچیده‌تر از رادیو FM است، اما فناوری پایه یکسان دارند. هر دوی آنها، اطلاعات را در امواج رادیویی رمزگذاری می کنند که دریافت و رمزگشایی می شوند. رادیو FM این کار را برای صدا انجام می دهد، Wi-Fi این کار را برای داده های رایانه انجام می دهد.