لینک وایرلس

لینک وایرلس چیست؟ Wireless Link به معنای لینک بی‌سیمی است که در طیف فرکانس مجاز، از طریق یک شبکه عمومی ایجاد شده اما توسط Neotel اداره می‌شود. لینک وایرلس بین تجهیزات مقصد(گیرنده نهایی) و شبکه بی‌سیم متصل می‌شود تا مشتری از طریق این سرویس به زیرساخت شبکه نئوتل، دسترسی داشته باشد و از آن استفاده کند.

این شبکه‌های محلی (LAN) مجزا، را معمولاً در ساختمان‌های مختلف متصل می‌کند. هر لینک وایرلس به روش‌های زیر به شبکه متصل می‌شوند:

  • «نقطه به نقطه» : که دو شبکه محلی را به هم متصل می کند،
  • «نقطه به چند نقطه» : که یک شبکه محلی را به چندین شبکه دیگر متصل می کند. فرکانس هایی که پیوندهای بی سیم در آنها کار می کنند را می توان از تعدادی محدوده انتخاب کرد. برخی از فرکانس‌ها، برای خرید نیاز به مجوز دارند.

چرا از لینک وایرلس استفاده می‌شود؟

عوامل مختلفی برای استفاده از انواع لینک وایرلس وجود دارد. اگرچه عموماً هزینه راه اندازی اولیه دارند، اما پیاده‌سازی یک لینک وایرلس، نسبت به بسیاری از مدل‌های دیگر، مقرون به صرفه‌تر است. هر لینک وایرلس، مستقل از خطوط دیگر است و در دسته لینک اجاره‌ای قرار می‌گیرد، بنابراین می‌توانند ظرفیت کلی و قابلیت اطمینان اتصالات بین شبکه های محلی را افزایش دهند. آنها همچنین می‌توانند ساختمان‌های جداگانه را بهم متصل کنند تا امکان اشتراک گذاری اتصالات اینترنتی و سایر منابع، امکان‌پذیر باشد.

محدوده برد لینک وایرلس چقدر است؟

محدوده لینک وایرلس به عوامل مختلفی بستگی دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • ویژگی های تجهیزات
  • توان انتقال
  • فرکانس های مورد استفاده
  • موانع فیزیکی
  • شرایط آب و هوایی
  • تداخل سایر فرستنده ها

معمولاً انواع لینک وایرلس از چند متر تا ۱۰ کیلومتر فاصله دارند، اما انواع لینک‌های پیشرفته‌تر مانند لینک مایکروویو، می‌توانند بردی بیش از ۱۰۰ کیلومتر داشته باشند. موانع فیزیکی مختلف نیز می‌توانند تفاوت بسیار زیادی در محدوده برد قابل دسترس، ایجاد کنند. به خصوص فلز و پوشش‌های گیاهی متراکم مانند درختان.

همانطور که آب، امواج رادیویی را جذب می‌کند، باران نیز مقدار برد موردنظر را می‌تواند کاهش می دهد.

چرا از لینک وایرلس استفاده کنیم؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، انواع لینک مایکروویو، هزینه راه اندازی اولیه دارند. اما اجرای یک لینک وایرلس، نسبتاً ارزان است و بنابراین می‌تواند در میان‌مدت و بلندمدت از یک خط اجاره‌ای بین ساختمان‌ها نیز، ارزان‌تر باشد. هر لینک وایرلس مستقل از خطوط دیگر و اجاره‌ای است. بنابراین می‌توانند ظرفیت کلی و قابلیت اطمینان اتصالات بین شبکه‌های محلی را افزایش دهند. آنها همچنین می‌توانند ساختمان‌های جداگانه را به شکلی بهم متصل کنند که اتصالات اینترنتی و سایر منابع خود را به راحتی با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

پیاده‌سازی لینک وایرلس چگونه انجام می‌شود ؟

یک لینک بی‌سیم، دارای دستگاه‌های رادیویی مختلفی است که داده‌ها را با هم مبادله کرده و به اشتراک می‌گذارند و هر کدام به یک LAN مختلف متصل می‌شود. این دستگاه‌های رادیویی اغلب از فرم تخصصی WiFi برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند، اما داده‌ها را مستقیماً با کلاینت‌های WiFi مبادله نمی‌کنند. جایگزین‌هایی برای لینک وایرلس وجود دارد، اما معمولاً محدودیت‌های مهمی دارند که باید به آنها توجه کرد.

ارائه انواع لینک وایرلس، نصب، آموزش و پشتیبانی آنها، بخشی دیگر از خدمات ایران مایکروویو به شماست. اگرچه بارها از انواع لینک مایکروویو و مزایای آنها صحبت کرده‌ایم اما توجه داشته باشید که امکان‌سنجی و بررسی وضع موجود در سازمان شما، گام اول ماست تا با توجه به نیاز شما، تجهیزات مختلفی را با بهترین کیفیت و قیمت، ارائه دهیم.