لینک مایکروویو و نقش تکرارکننده‌ها در آنها

لینک مایکروویو دارای تکرار کننده هایی، بین دو پایانه ارتباطی راه دور عمل می کنند.. زیرسیستم های مختلف دارای ایستگاه تکرار کننده (بلوک دیاگرام Repeater لینک مایکروویو) نیز هستند. 

تکرار کننده های لینک مایکروویو RF برای انتقال سیگنال از یک پایانه رادیویی به پایانه رادیویی دیگر بدون از دست دادن کیفیت، داده یا ترافیک طراحی شده اند، در حالی که افت چند مسیری و محو شدن را جبران می کنند.

همانطور که می‌دانیم، لینک مایکروویو یک سیستم، ارتباطی است که از پرتوی از امواج رادیویی در محدوده فرکانس مایکروویو برای انتقال تصویر، صدا یا داده بین دو مکان استفاده می کند که می تواند از چند فوت یا متر تا چند مایل یا کیلومتر از هم فاصله داشته باشد.

تکرارکننده‌های لینک مایکروویو چگونه کار می‌کنند؟

تکرار کننده های مایکروویو RF برای انتقال سیگنال از یک پایانه رادیویی به پایانه رادیویی دیگر بدون از دست دادن کیفیت، داده یا ترافیک طراحی شده اند، در حالی که افت چند مسیری و محو شدن را جبران می کنند.

زیرسیستم های مختلف ایستگاه تکرار کننده (بلوک دیاگرام Repeater لینک مایکروویو) در شکل زیر نشان داده شده است:

  • آنتن: دو آنتن ارائه شده است، یکی برای جهت شرق و دیگری جهت غرب است. آنتن ها بازتابنده سهموی هستند. آنتن‌های Hoghorn به پهنای باند وسیع‌تر و سطح نویز کم اشاره می‌کنند.
  • سیرکولاتور: در تکرارکننده لینک مایکروویو سیگنال دریافتی از یک جهت تقویت می‌شود و سپس به جهت دیگر ارسال می‌شود. در اینجا همان آنتن برای دریافت سیگنال از یک جهت و همچنین برای انتقال سیگنال های دریافتی از جهت دیگر استفاده خواهد شد. بنابراین باید مداری وجود داشته باشد که از انتقال برق از قسمت جلویی مرحله میکسر جلوگیری کند. در اینجا این هدف با استفاده از سیرکولاتور انجام می شود. یعنی سیرکولاتور آنتن را به هر دو بخش گیرنده و فرستنده متصل می کند بدون اینکه در این دو بخش به دلیل دیگری تداخل ایجاد کند. در کنار این سیرکولاتور از مدارهای حفاظتی گیرنده نیز برای محافظت از گیرنده استفاده می شود.
  • مرحله میکسر گیرنده: از فرکانس های مرتبه ۳ گیگاهرتز و ۶ گیگاهرتز برای انتقال استفاده می شود. بنابراین تقویت در این فرکانس ها در تکرار کننده ها دشوار است. سیگنال به حدود ۷۰ مگاهرتز کاهش یافت. اکنون می توان به راحتی در فرکانس های پایین به تقویت رسید. برای به دست آوردن این سیگنال فرکانس پایین، سیگنال های نوسان ساز ورودی و محلی در مرحله آنها مخلوط می شوند. سیگنال IF خروجی اکنون از یک فیلتر باند گذر عبور می کند که فرکانس مرکزی آن روی ۷۰ مگاهرتز تنظیم شده و دارای پهنای باند ۱۲ مگاهرتز است. بنابراین کانال سازی در مدارهای مایکروویو تکرار کننده به دست می آید.
  • تقویت کننده IF: این یک تقویت کننده کم نویز است. بهره مورد نیاز را با تعداد کافی تقویت کننده I.F. تقویت کننده IF سیگنال های AGC را دریافت می کند و از این رو بهره را در محدوده ها حفظ می کند. دستگاه فعال مورد استفاده یک ترانزیستور باند پهن کم نویز است.
  • محدود کننده دامنه: این مرحله با مدولاسیون دامنه از دامنه ناخواسته جلوگیری می کند و در نتیجه از تقویت نویز جلوگیری می کند.
  • میکسر فرستنده: انتقال در فرکانس های بالا انجام می شود. این مرحله میکسر فرکانس سیگنال تقویت شده را به فرکانس ارسال مورد نیاز تبدیل می کند. خروجی به فیلتر باند گذر انتقال دهنده اعمال می شود. این مرحله سیگنال مورد نیاز را به مرحله بعدی تقویت توان می دهد.
  • تقویت کننده قدرت: تقویت توان به پهنای باند پیوند بستگی دارد. برای تقویت توان کم معمولاً خود نوسانگر کلیسترون رفلکس کافی است. برای تقویت توان بالا، یا از تقویت کننده های قدرتی TWT یا مهر و موم دیسک فشاری استفاده می شود. تقویت‌کننده‌های موج سیار نسبت به دستگاه‌های نیمه‌رسانا، در فرکانس‌های بالا تقویت‌کننده‌ای با توان بالا ارائه می‌کنند. به همین دلیل است که معمولاً از تقویت‌کننده‌های TWT استفاده می‌شود.
  • منبع مایکروویو: منبعی که فرکانس مایکروویو را تولید می کند یک کریستالوسیلاتور ترانزیستوری VHF است. فرکانس خروجی نوسانگر با استفاده از ضریب وارکتور ضرب می شود. سیگنال از این منبع پس از ضرب به تقسیم کننده توان می رسد.
    پاور اسپلیتر: این مرحله توان را تقسیم می کند و ۷۵ درصد توان را به میکسر فرستنده و باقیمانده را به مرحله میکسر منتقل می کند. میکسر همچنین برای تغییر نوسان ساز عرضه می شود.
  • میکسر و نوسانگر شیفت: خروجی میکسر از یک فیلتر باند گذر عبور می کند و به میکسر گیرنده داده می شود. عملکرد این مدار این است که فرکانس میکسر گیرنده را ۷۰ مگاهرتز بالاتر از سیگنال ورودی می دهد. سپس فقط IF 70 مگاهرتز به دست می آید. فیلتر گذر باند فرکانس های ناخواسته را از خروجی میکسر متعادل حذف می کند.

دپارتمان تخصصی لینک مایکروویو ما در ایران مایکروویو، پس از حضور در محل و بررسی کامل مشکل، تمامی عملیات لازم را برای شما انجام می‌دهد تا با کمترین هزینه، فعالیت خود را بطور کامل انجام دهید.

برای تماس با دپارتمان لینک مایکروویو فرم زیر را تکمیل و برای ما ارسال کنید: